171 ОУ „Стоил Попов” гр. Нови Искър, ул. “Светлина” № 26 E-mail: 171ouu@gmail.com, ( 991 75 54 |
УТВЪРЖДАВАМ!
/Канелия Костова
-
- /Директор на 171 ОУ „Стоил Попов”/
МЕРКИ
ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
/Мерките са приети на заседание на Педагогическия съвет – Протокол №15/09.09.2021год., утвърдени са със заповед №РД-07/15.09.2021г. на директора на 171 ОУ „Стоил Попов“ и са съгласувани с Обществения съвет на заседание с протокол №1/13.09.2021г./
С тези мерки се цели да се подобряват непрекъснато условията и редът за разработване на ефективна вътрешна училищна система за осигуряване на качеството на образованието.
Мерките са съобразени с принципите и изискванията към институциите за усъвършенстване процесите на управление на качеството. Също така важно място заемат показателите, условията и редът за измерване на постигнатото качество.
Качеството на образованието се осигурява чрез управление на процеса на развитие на институцията (училището), основано на анализиране, планиране, изпълнение на дейностите, оценяване и внасяне на подобрения.
Качеството на образованието в училище се осигурява при спазване на следните принципи:
- Ефективно разпределяне, използване и управление на ресурсите;
- Автономия и самоуправление;
- Ангажираност, сътрудничество и социален диалог между всички участници в процеса на образованието и обучението;
- Удовлетвореност на участниците в процеса на обучението и на другите заинтересовани лица;
- Приемственост на политиките и постиженията, прилагане на добри педагогически практики;
- Непрекъснатост, прозрачност и демократичност в процеса за повишаване на качеството;
- Целенасоченост към постигане на високи резултати в процеса на обучение и образование;
- Лидерство и разпределяне на отговорности за постигане на целите на училището.
ВЪТРЕШНА СИСТЕМА ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И ОБУЧЕНИЕТО
Вътрешната система за осигуряване на качеството е съвкупност от взаимосвързани действия и мерки за постигане, поддържане и развиване на качеството на провежданото образование и/или обучение и резултатите от него в съответствие с държавните образователни стандарти.
Броят на членовете, съставът и срокът за изпълнение на работата на комисията или комисиите се определят от директора в зависимост от вида и обема на възложените задачи.
Комисията или комисиите се определят преди началото на всяка учебна година. Директорът:
- Организира, контролира и отговаря за цялостната дейност по функционирането на вътрешната система за управление на качеството;
- Разработва политиката и целите по осигуряване на качеството;
- Определя състава на комисията или комисиите;
- Провежда мониторинг на дейностите по осигуряване на качеството в институцията.
Педагогическият съвет приема:
- Мерките за повишаване на качеството на образованието;
- Годишния доклад за резултатите от проведеното оценяване.
МИНИМАЛНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО
Усъвършенстването на процесите за управление на качеството се постига при спазване на следните изисквания:
- Да подобрява работната среда чрез:
а) прилагане на механизми за адаптиране на обучаваните към училищната среда;
б) осигуряване на достъпна архитектурна среда;
в) модернизиране на материално-техническата база и обновяване на информационната инфраструктура;
г) развитие на организационната култура.
- Да осигурява развитие на персонала чрез:
а) подобряване на възможностите за допълнителна и продължаваща квалификация на учителите/преподавателите по специалността им от висшето образование, за подобряване на тяхната иновационна култура и личностна ефективност;
б) изграждане на култура за осигуряване на качеството;
в) създаване и поддържане на открита и ясна комуникация;
г) повишаване на ефективността на административното обслужване;
д) повишаване на мотивацията и инициативността на всички участници в процеса на образование и обучение.
- Да подобрява резултатите от обучението чрез:
а) повишаване на мотивацията на обучаемите;
б) повишаване на дела на учениците, които работят активно за подобряване на своите образователни резултати;
в) намаляване на дела на рано отпадналите от обучението;
г) създаване на механизъм за ранно предупреждение за различни рискове.
- Да подобрява взаимодействието с местната общност, със социалните партньори, работодателски организации, университети и други заинтересовани страни чрез:
а) разширяване на възможностите за практическо обучение;
б) проучване и прилагане на добри практики на сродни институции;
в) подобряване на възможностите за достъп до информация на участниците в образованието и обучението;
г) информиране на общността и заинтересованите страни за добрите практики и постиженията на институцията в областта на осигуряване на качеството на образованието и обучението;
д) участие в проекти, свързани с повишаване на качеството на образованието и обучението.
ПОКАЗАТЕЛИ ЗА ИЗМЕРВАНЕ НА ПОСТИГНАТОТО КАЧЕСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕ В 171 ОУ „СТОИЛ ПОПОВ“
За изпълнение на мерките са заложение следните показатели:
- Постигнати резултати на ученици:
- Повишаване на общия успех на учениците;
- Резултати от НВО;
- Брой участници и класирани на областен и национален кръг на олимпиади на МОН;
- Заемане на призови места на състезания, конкурси и олимпиади;
- Брой ученици, участващи в национални и международни проекти.
- Поведение и дисциплина:
- Намален брой на допуснатите отсъствия;
- Намален брой наказани ученици;
- Намаляване на дела на ранно отпаднали от обучението - наблюдение на учениците, диагностициране, сигнализиране на училищното ръководство и екипа за личностно развитие;
- Прилагане на механизма за ранно предупреждение за различни рискове и работа с екипите за личностно развитие и Обществения съвет;
- Участие в училищни клубове, извънкласни мероприятия, дейности и инициативи:
- Брой участници в училищни клубове, извънкласни обучителни дейности и дейности по интереси;
- Брой реализирани инициативи от Ученическия съвет;
- Брой реализирани кампании и доброволчески дейности;
4. Други:
- Брой учители, повишили квалификацията си;
- Подобрена материална база в училището;
- Брой реализирани проекти;
- Подобряване на взаимодействието с местната общност, със социалните партньори, университети и всички останали заинтересовани страни;
- Информиране на общността и заинтересованите страни за добрите практики и постиженията на учениците и образователната институция чрез публикуване на информация на сайта и ФБ страницата на училището и медии;
МЕТОДИЧЕСКО ПОДПОМАГАНЕ И МОНИТОРИНГ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
- За осигуряване на качеството в институциите се осъществяват методическо подпомагане и мониторинг;
- Методическото подпомагане за разработване и функциониране на вътрешна система за осигуряване на качеството включва: консултиране, информиране, инструктиране и представяне на добри педагогически практики;
- Мониторингът е вътрешен и външен, като резултатите от него включват констатации, изводи и препоръки за вземане на информирани решения за усъвършенстване на процеса за осигуряване на качеството;
- Вътрешният мониторинг се осъществява от директора;
- Методическото подпомагане и външният мониторинг се осъществяват от Министерството на образованието и науката и от регионалните управления по образованието.
ДЕЙНОСТИ ЗА ПОВИШАВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕ И ВЪЗПИТАНИЕ
I. |
Дейности за повишаване успеваемостта на учениците |
Отговорник |
Срок |
|
1. Прилагане на интерактивни методи на обучение, ИКТ и дидактични материали в учебно-възпитателния процес с цел развитие на самостоятелността |
Учители |
15.09-30.06.2022г. |
|
и мисленето у учениците. |
учители |
ежедневно |
|
|
Учители Учители
|
15.09.-30.06.2022г. 15.09.-31.12.2021г. |
|
планирането на образователния процес в зависимост от индивидуалните развитие на всяко дете.
|
Учители, наставници
Учители Директор Учители
Ресурсен учител, логопед, психолог |
15.09.-30.06.2022г.
15.09-30.06.2022г.
План за квал.дейност
15.09-30.06.2022г.
постоянен |
II. |
Дейности за популяризиране на организацията на учебно-възпитателната дейност в 171 ОУ „Стоил Попов“ |
Отговорник |
Срок |
|
1. Организиране на дейности, които да бъдат представяни пред родители и |
учители |
ПДУ |
|
общественост реално време и онлайн. |
учители |
|
|
2. Екипност и споделяне на добри практики |
учители |
постоянен |
|
|
директор,
учители, родители
директор |
учебна 2021-2022г. постоянен
|
III. |
Дейности и критерии за отчитане на |
Отговорник |
Срок |
|
|
учебно-възпитателните резултати |
|
|
|
1. Използване на единни стандарти и |
методическо обединение |
постоянен |
|
система за оценка на развитието на учениците. |
|
15.09.2021 г.- |
|
2. Анализ на възпитателно-образователния |
учители |
ПС |
|
процес - входно ниво; годишни резултати, |
|
15.09.2021 - |
|
сравнени с предходна година. |
|
|
|
3. Увеличаване на извънкласни дейности и занимания по интереси. |
учители |
постоянен |
|
5.Естетизиране на учебната среда.
|
учители, персонал учители |
постоянен при конкретни постижения |
IV. |
Дейности за мониторинг и контрол на |
Отговорник |
Срок |
|
педагогическия процес в 171 ОУ „Стоил Попов“ |
|
|
|
1. Проверка на ел.дневник и задължителна |
директор |
ежеседмично |
|
документация. |
директордиректор |
месечно |
|
2. Отчетна и финансова документация. |
Директор, гл.счетоводител |
ежемесечно |
|
3. Сведения за спазване организацията на учебния ден, присъстващи ученици. |
дирекот |
|
|
4. Контрол по отношение на качеството на |
Директор, зам.директор |
постоянен |
|
педагогическата дейност, организацията на |
|
|
|
работата в учебните часове и постиженията |
|
|
|
на учениците. |
|
|
|