171 ОУ „Стоил Попов” гр. Нови Искър, ул. “Светлина” № 26 E-mail: 171ouu@gmail.com, ( 991 75 54 |
УТВЪРЖДАВАМ:………………………..
/Канелия Костова
Директор на 171 ОУ „Стоил Попов”/
ГОДИШНА УЧИЛИЩНА ПРОГРАМА
ЗА ЦЕЛОДНЕВНА ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧЕБНИЯ ПРОЦЕС
2024/2025година
/Програмата е приета на заседание на Педагогическия съвет – Протокол №12/12.09.2024год. и е утвърдена със заповед №РД-91/16.09.2024г. на директора на 171 ОУ „Стоил Попов“/
- Нормативни положения
Училищната програма за целодневна организация на учебния ден е разработена съгласно Закона за предучилищно и училищно образование, Наредбата за организация на дейностите в училищното образование, Държавния образователен стандарт за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за личностно развитие и Държавния образователен стандарт за финансиране на институциите.
Редът, условията и начинът на сформирането и организирането на ЦОУД в 171. ОУ „Стоил Попов“ – гр. Нови Искър, се осъществява съгласно Закона за предучилищно и училищно образование, Наредбата за организация на дейностите в училищното образование, Държавния образователен стандарт за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за личностно развитие и Държавния образователен стандарт за финансиране на институциите.
- Цели на програмата:
1.Основна цел: Подпомага процесите на ефективна организация и провеждане на целодневната организация на учебния ден за учениците от І до ІV клас вкл.за повишаване качеството на образователно-възпитателния процес и за по- пълно удовлетворяване на индивидуалните образователни потребности на обхванатите ученици.
2. Специфични цели:
◄ Повишаване на качеството на образователно-възпитателния процес чрез развитие на уменията на учениците за самоподготовка и чрез откриване и насърчаване на творческите способности и умения за общуване на учениците, необходими в съвременното общество при зачитане на техните интереси, съобразно индивидуалните им възможности и възрастови особености.
◄ Повишаване на началната и базовата грамотност на учениците от І – ІV клас, измерима със степента на уменията им за четене и разбиране на текст, както и за писане и създаване на текст в съответствие с книжовните норми на съвременния български книжовен език.
◄ Повишаване мотивацията за активно участие в образователно- възпитателния процес на всички заинтересовани страни (ученици, учители, родители) в условията на целодневната организация на учебния ден чрез:
- създаване на стимулираща личностното развитие на ученика учебна среда, съответстваща на неговата индивидуалност и степен на развитие;
- създаване на възможности за общуване и опознаване между деца от различни социални, етнически и културни общности.
- зачитане на индивидуалните различия на децата – стил на възприемане и учене, стил на работата, темперамент, потребности и интереси.
- Задачи на програмата:
- Организиране и провеждане на отдиха и физическата активност на учениците за създаване на здравословни навици и осъществяване на преход към самоподготовката. Дейностите по отдих и физическа активност се организират в помещения, различни от тези за дейностите по самоподготовка или навън.
- организиране и провеждане на отдиха и спорта на учениците за създаване на здравословни навици и осъществяване на преход към самоподготовката;
- организиране на обедното хранене на учениците;
- Правилното и трайно усвояване на учебния материал при самоподготовката чрез:
- ситуации за осмисляне на изучаваното съдържание по време на учебния час;
- усвояване на начини и методи за рационално учене;
- подготовка на домашни, проектни задания и/или задачи;
- подготовка за класни и контролни работи;
- изпълнение на допълнителни задачи и упражнения, във връзка с общообразователните учебни предмети от седмичното разписание, поставени от учителя на групата;
- формиране на умения за самостоятелно планиране и организиране на подготовката си;
- консултации с учители по различни учебни предмети /Консултациите по т.III, 2-7 се провеждат независимо от консултациите по чл. 178, ал. 1, т. 5 от ЗПУО; Учителят на групата се консултира с учителите по учебните предмети и съвместно определят съдържанието на самоподготовката/
- Създаване на условия за творческо развитие и осмисляне на свободното време на учениците в часовете по занимания по интереси.
- Заниманията по интереси се организират в зависимост от желанието на учениците, техните възрастови особености и възможностите на училището и могат да не са свързани с учебните предмети по училищния учебен план.
4. Подпомагане социализацията на учениците: изграждане на умения за общуване, решаване на конфликти и социално приемливо поведение.
5. Уважение към личността и индивидуалните различия на децата – стил на възприемане и учене, темп на работа, потребности и интереси.
6. Осигуряване на обща подкрепа за личностно развитие на учениците в училището, която е насочена към всички ученици в класа, гарантиране участието и изявата им в образователния процес и в дейността на училището.
7. Подобряване на материалната база с цел осигуряване на подходяща образователна среда за провеждане на целодневна организация на учебния процес.
IV. Изисквания
1. Организация на дейностите при целодневна организация на учебния ден (ЦОУД)
1.1. В 171. ОУ „Стоил Попов“–гр.Нови Искър, след съгласуване с финансиращия орган при наличие на необходимите санитарно – хигиенни условия и по желание на родителите, за учениците от І до ІV клас вкл. се осъществява целодневна организация на учебния ден.
1.2. Като част от училищното обучение, целодневната организация на учебния ден се осъществява в учебни години, учебни срокове, учебни седмици, учебни дни, учебни часове съгласно разпоредбите на Наредбата за организация на дейностите в училищното образование чл.3 т.1, чл.4 т.1 и т.2 и чл.5.
1.3. При целодневна организация, съгласно чл.6 от Наредба №10 за организация на дейностите в училищното образование, задължителните учебни часове се съчетават с форми на самоподготовка, занимания по интереси, организиран отдих и физическа активност.
1.4. Часовете по задължителните учебни предмети се провеждат в самостоятелен блок до обяд, а часовете за самоподготовка – след обяд.
1.5. Брой на групите за ЦОУД и брой на учениците в тях:
- Броят на групите за целодневна организация на учебния ден и броят на учениците в тях се определя съгласно чл.100, т.1 от Закона за предучилищно и училищно образование за определяне на паралелките, групите и броя на учениците в тях, съгласно ДОС за финансиране на институциите и съобразно броя на подадените заявления от родителите до 01 септември.
- Нормативи за броя на учениците в групите за целодневна организация на учебния ден:
– минимален норматив – 16 ученици;
– максимален норматив – 25 ученици.
- Броят на групите и броят на учениците в тях се определя в началото на учебната година, като се раздели броят на учениците на норматива за максимален брой и се формират самостоятелни или сборни групи.
- Нова група се образува при остатък 16 и повече ученици.
- При определяне броя на групите нормативът за максимален брой може да бъде завишен, но не с повече от 10 %.
- При недостатъчен брой ученици за образуване на групи при спазване на норматива за максимален брой, две групи се формират при минимален брой 16 ученици във всяка от тях.
- Групите ЦОУД се разформират по време на учебните занятия, когато броят на учениците се намали под норматива за минимален брой.
1.6. Записване и отписване на учениците в групите за ЦОУД:
- Записването на учениците в групите става въз основа на заявления, подадени от родителите/ настойниците/ на учениците.
- Броят на записаните ученици се коригира своевременно при записване или отписване.
- Записването се извършва в началото на учебната година, в началото на втория учебен срок или при преместване на ученик от друго училище.
- Отписването се извършва при отпадане или преместване на ученици от училището, или при заявено желание от родителя.
1.7. Отсъствия:
- При отсъствие на ученик от часовете, учителят поставя отсъствие в дневника на групата.
- За определяне на уважителните причини за отсъствие се прилага чл.53 и чл.54 от Наредбата за приобщаващо образование:
Ученикът може да отсъства от училище по уважителни причини в следните случаи:
- по медицински причини – при представяне на медицински документ и след писмено потвърждение от родителя/ представителя на детето/, лицето, което полага грижи за детето;
- поради наложително участие в друга дейност – при представяне на документ от спортния клуб, в който членува, от организаторите на състезания, конкурси, олимпиади, фестивали, концерти, спектакли, изложби и други, и след писмено потвърждение от родителя/ представителя на детето/, лицето, което полага грижи за детето;
- до 3 дни в една учебна година въз основа на мотивирано писмено заявление на родителя до кл.ръководител;
- до 7 дни в една учебна година с разрешение на директора на училището въз основа на мотивирано писмено заявление от родителя, в което подробно се описват причините за отсъствието.
- Когато ученикът отсъства от училище един учебен ден и отсъствието не е по някоя от уважителните причини, класният ръководител е длъжен да уведоми родителя, представителя на детето или лицето, което полага грижи за детето с писмо, по имейл или в телефонен разговор и да обсъди с него възможностите за отстраняване на причините за отсъствията.
- В случаите, в които ученикът има регистрирани повече от 20% отсъствия от общия брой часове, извън случаите на отсъствие по уважителни причини, учителят подава информация до Директора, с оглед предприемане на мерки за намаляване на безпричинните отсъствия.
- В случай че родителят, представителят на детето или лицето, което полага грижи за детето, ще отсъства от настоящия си адрес за срок, по-голям от един месец, той уведомява писмено директора на училището, като посочва лице, което ще контактува с училището за времето на отсъствието му по всички въпроси, свързани с училищното образование, с изключение на отписването на ученика от училището или промяната на формата на обучение на ученика.
- График (седмично разписание) на часовете при целодневна организация на учебния ден (ЦОУД)
2.1. Седмичното разписание на учебните занятия се съобразява с психо-физическите особености и възможностите на учениците и се утвърждава от Директора не по – късно от 3 дни преди започване на всеки учебен срок.
2.2. Часовете при целодневна организация на учебния ден (ЦОУД) са с продължителността на учебни часове в съответствие с чл.7, т.1 от Наредбата за организация на дейностите в училищното образование:
– в група ЦОУД І и ІІ клас – тридесет и пет минути;
– в група ЦОУД ІІІ и ІV клас – четиридесет минути;
2.3. Времето, определено за междучасия, не се включва в продължителността на часовете за организиран отдих и физическа активност.
2.4. В следобедните учебни часове са включени следните режимни моменти:
Обяд и организиран отдих и физическа активност – 2 учебни часа с начало 12,20ч. след 5 час и 13,10ч. след 6 час за начален етап Самоподготовка – 2 учебни часа;
Занимания по интереси – 2 учебни часа.
2.5. Разпределение на часовете на групите на ЦОУД:
I и II клас – продължителност на занятията – 35 минути
Организиран отдих и физическа активност:
І час 12.20 – 13.05 ч.
Самоподготовка:
І час – 13.20 – 13.55
Междучасие – 20 мин.
ІI час – 14. 15 – 14.50
Междучасие – 15 мин.
Занимания по интереси:
I час 15.05 – 15.40
Междучасие – 15 мин.
II час 15.55 – 16.30
Организиран отдих и физическа активност:
ІI час 16.45 – 17.20 ч.
ІІІ и ІV клас – продължителност на занятията – 40 мин.
Организиран отдих и физическа активност:
І час 13.20 – 14.00 ч.
Самоподготовка:
І час – 14.10 – 14.50
Междучасие – 10 мин.
ІI час – 15.00 – 15.40
Междучасие – 10 мин.
Занимания по интереси:
I час 15.50 – 16.30
Междучасие – 10 мин.
II час 16.40 – 17.20
Организиран отдих и физическа активност:
ІI час 17.30 – 18.10 ч.
VI. Норми на преподавателска работа
4.1.Нормата за преподавателска работа на учителите в ЦОУД е 30 /тридесет/ часа.
4.2.В рамките на нормата за преподавателска работа лицата, заемащи учителски длъжности в ЦОУД, провеждат дейности в групите, свързани с/ със:
- самоподготовката на учениците, която включва:
– планиране и организиране на образователно-възпитателния процес в часовете по самоподготовка на учениците;
– подпомагане процеса на самоподготовка на учениците;
– избор и прилагане на подходящи и ефективни методи, средства и материали при организирането и провеждането на самоподготовката на учениците;
– обмяна на информация за преподадения учебен материал и еднаквите педагогически изисквания с учителите по предмети на съответния клас.
- организиран отдих и физическа активност на учениците, който включва:
– организиране на обедното хранене на учениците;
– организиране на отдиха и физическата активност на учениците;
– наблюдение и оценка на различните поведенчески ситуации по време на отдиха на учениците;
– провеждане на релаксиращи беседи и разговори с учениците по въпроси и тревоги, възникнали затруднения, споделяне на проблем, възникнал конфликт и др., за успокояване на емоциите и преход към самоподготовката им.
- заниманията по интереси по чл.13, т.2 и чл.15, т.3 от Наредбата за приобщаващо образование включват:
– дейности за стимулиране развитието на личностни качества, социални и творчески умения и изяви на способностите в областта на науките, технологиите, изкуствата, спорта, глобалното, гражданското и здравното образование, както и за придобиване на умения за лидерство;
– изяви, свързани с образователни, творчески, възпитателни, спортни и спортнотуристически дейности по проекти, програми и други на общинско, областно, национално и международно равнище;
– обучение по учебни предмети и модули, както и участие в дейности, чрез които се придобива допълнителна подготовка от учениците, определена в съответствие с чл. 5, ал. 3 ЗПУО.
- Съгласно Чл.18 от Наредбата за приобщаващо образование заниманията по интереси по чл.17, т.1 може да се провеждат чрез различни организационни педагогически форми – клуб, състав, ансамбъл, секция, отбор др.
- Консултации с ученици:
– насочване и съдействане за провеждане на индивидуални и групови консултации на учениците с учители специалисти;
– използване на консултациите като метод за указание, предупреждение, упътване, подпомагане, научно ръководство в процеса на работа, с оглед засилване на самостоятелността на учениците.
- Диагностициране и насърчаване на постиженията на учениците – прилагане на различни форми и техники за установяване на равнищата на знания и умения с цел ефективно провеждане самоподготовката на учениците;
- индивидуална работа с напреднали и изоставащи ученици;
- формиране на социални умения у учениците;
- дейности по опазване здравето и живота на учениците.
4.3. Извън основните дейности, определени в Наредбата, в рамките на 8-часовия работен ден учителите в ЦОУД изпълняват и допълнителни дейности:
- подготвителна работа за часовете по самоподготовка – осигуряване на необходимите материали за часовете по самоподготовка – тестове, задачи, пособия, материали, информационни справки, дидактическа и учебна литература и др; включително и консултации с учители;
- подготовка на литература, материали, пособия и инструментариум за провеждане на часовете за дейности по интереси;
- попълване на училищна документация;
- участие в провеждането на педагогически съвети, работни групи, оперативки и др.;
- осъществяване на връзка и взаимодействие с родителите, настойниците или попечителите, включително участие в родителски срещи и заседания на Училищното настоятелство;
- планиране, организиране и провеждане на квалификационно-методическа дейност в училище, свързана с възпитателно – образователния процес извън задължителните учебни часове;
- участие в организирани квалификационни дейности и програми за повишаване на квалификацията;
- оказване на методическа помощ и консултации на новопостъпили учители в ЦОУД;
- участие в регламентирани седмични/месечни общоучилищни мероприятия;
- координиране обмяната на добри практики между учителите в ЦОУД;
- участие в дейности по разработване на проекти по програми и/или дейности по реализирането им;
- участие в организирането и провеждането на подходящи училищни дейности за популяризиране на целодневната организация на учебния ден, ефективните практики, предизвикателствата и др.
4.4. В случаите, когато има заявено желание от учениците от различни групи при ЦОУД, могат да се организират и водят от един или от няколко възпитатели/учители сборни занимания по интереси с ученици от различни групи. В този случай учениците, които не са включени в сборни занимания по интереси, се насочват за участие към другите групи.
5.Изисквания към дейностите, извършвани в групите за ЦОУД
5.1. Обяд и организиран отдих и физическа активност
- Чрез тези часове се цели разтоваране на учениците от умственото напрежение и осъществяване на плавен преход към дейностите по самоподготовка.
- Провеждат се в училищния стол, физкултурния салон, мултимедийния кабинет и спортните площадки.
5.2. Самоподготовка
- Основните цели на тези часове са:
- да допринасят за правилното и трайно усвояване на учебния материал;
- да съдействат за формиране на навици за самостоятелно учене с разбиране;
- да се стимулира любознателността и стремежа към знание;
- усъвършенстване на уменията за общуване и толерантност.
При провеждането на часовете по самоподготовка се спазват следните дидактически изисквания:
- преглед на преподадения учебен материал и необходимите понятия;
- учене по едно и също време при строго спазване на моменти за почивка;
- степенуване по трудност на учебните предмети, включени в самоподготовката;
- усвояване и затвърдяване на учебното съдържание с разбиране;
- стремеж към самостоятелно преодоляване на трудности и предизвикателства;
- старателно и коректно писане на домашните работи и трайно усвояване на учебното съдържание.
- самоподготовката е основен момент в целодневното обучение, като акцентът се поставя не върху повторение на преподаването, а в създаване на спокойна, съзидателна среда за работа на учениците и засилане на уменията и увереността им за самостоятелна работа. За да се постигне това, е необходимо да се спазват следните основни моменти:
- да не се избързва с помощта;
- да се помага само толкова, колкото е нужно, за да се насочи ученикът към по-нататъшна самостоятелна работа;
- помощта трябва да стимулира активността на ученика и да е съобразена с неговите индивидуални качества.
- За часовете по самоподготовка, в зависимост от потребностите на учениците, се осигуряват консултации с учители по отделните учебни предмети (начални учители и учители специалисти).
5.3.Занимания по интереси.
- Имат за цел чрез разнообразен набор от достъпни и забавни дейности:
- да предотвратят преумората ;
- да развиват и обогатяват детското мислене;
- да допринесат за придобиване на полезни и нови знания или за интерпретиране и прилагане в практиката на вече получени и затвърдени знания;
- да мотивират ученици и родители за включване в целодневната организация на учебния ден.
Заниманията по интереси се планират съобразно проучване интересите на учениците и възможностите на училището. Заниманията по интереси могат да включват:
- дидактически игри;
- спортни игри;
- запознаване с различни и достъпно обяснени български обичаи, традиции и празници;
- четене на допълнителна литература и самостоятелно общуване с книгата;
- посещение на детски спектакли, изложби и концерти;
- слушане на музикални произведения;
- игри по избор на учениците (домино, шах, лего игри и други);
- изготвяне на подходяща украса за празниците;
- лично творчество.
6.Изисквания към учителите за работа в групите при ЦОУД
6.1.При провеждане на дейностите от преподавателската работа, пряко свързани с учениците, учителите при ЦОУД опазват здравето и живота на учениците и съблюдават спазването на здравно –хигиенните норми и изисквания, както и всички противоепидемични мерки във връзка с КОВИД.
6.2.Учителите при ЦОУД осъществяват непрекъснат контрол над учениците от групата от началото до края на учебните занятия по разписанието за деня и разотиването на учениците.
6.3.Учителят при ЦОУД трябва да се осведомява преди и в началото на самоподготовката за изявите на учениците и получените оценки по отделните предмети, както и за образователните дефицити по отделните предмети.
6.4.С оглед повишаване ефективността на самоподготовката учителят в групата поддържа добра комуникация с учителите, непрекъснат обмен на информация и еднакви педагогически изисквания, обсъжда с колеги индивидуалните постижения и затруднения на учениците.
6.5.Учителите при ЦОУД осъщестяват комуникация с родителите и ги информират за индивидуалното развитие и напредъка на учениците.
6.6.При провеждане на занятията, с оглед повишаване на качеството на обучението учителите:
– използват педагогически методи и подходи, съобразени със спецификата на групата и развитието на учениците, които да подпомогнат успеваемостта на учениците;
– създават организация, която включва прилагане на иновативни педагогически методи, групова работа, индивидуален подход, работа в малки групи, упражнения, свързани с развиване на логическото мислене на учениците, на паметта и въображението;
– извършват вътрешно оценяване на самоподготовката на учениците и техния напредък;
– участват в квалификационни форми, допринасящи за ефективността на работата при ЦОУД.
6.7.За да осъществяват ефективно дейностите при целодневното обучение, учителите трябва да притежават необходимите компетентности, познания и умения да:
– организират, направляват и контролират ефективно възпитателно-образователния процес;
– създават позитивна възпитателна и учебна среда;
– насърчават, подпомагат и мотивират учениците за самостоятелна работа.
7.Административни изисквания към Годишната училищна програма за целодневна организация:
Дейностите по целодневната организация на образователно-възпитателния ден се вписват в следната училищна документация:
- Списък-образец 1;
- Годишния план за дейността на училището;
- Книгата с протоколи от заседания на Педагогическия съвет;
- Дневник на групата при ЦОУД.
- Одобрява се от директора на училището в срок до 15 септември на всяка календарна година.
- Разглежда се и се приема с решение на Педагогическия съвет.
- Отворена е за допълнения, подобрения и изменения.
VII.Очаквани резултати:
- Повишаване качеството на образователно-възпитателния процес и повишаване степента на знания и компетентности у учениците.
- Развитие на творческите способности на учениците и участие им в различни училищни, регионални и национални състезания, конкурси, изложби и др. изяви.
- Формиране у учениците, обхванати в ЦОУД на умения за осмисляне на свободното време и повишаване нивото на тяхната социализация, както и възпитание в толерантност, сътрудничество и стремеж към успех.
- Засилване интереса от страна на ученици и родители към целодневната организация на учебния ден.
- Взаимодействие между учител и родител:
- Учителят контролира, насочва и подпомага самоподготовката на всеки ученик; при отказ на ученика да работи родителите се уведомяват писмено;
- Учителят лично посреща или предава учениците на родителите им;
- При по-късно довеждане на учениците или по-ранно прибиране родителите поемат ангажимент за самоподготовката на децата си;
- Прибирането на учениците е от 17,00ч. до 18,10ч.;
- Изключения от посочения по-горе график не са желателни и се допускат при предварителна уговорка с учителя и подадено заявление он родителя;
- След 18,10ч. непредадените ученици остават да изчакат при портиера и хигиенистите, а учителят изяснява часа на прибиране и уведомява горепосочените лица; по време на изчакването учениците не напускат фоайето на 1 етаж;
- Съвместно разясняват опасността от самоволно напускане двора на училището; при констатирани нарушения родителят се уведомява писмено;
- При неразположение на ученик веднага се уведомяват родителите, ученикът се изолира и се чакат родителите да вземат детето си от училище.